Mooi verhaal; dat van podcastmaker en muzikant Jared Gutstadt.

Hij groeit op in Toronto waar hij zich comfortbal voelt als hij lekker aan het tekenen is of als hij zijn eigen nummers schrijft. Later gaat hij naar New York waar hij voor TV-shows werkt. Bij de TV merken ze dat hij wel eens zijn eigen nummers gebruikt voor jingles en een producer van de Chapelle Show noemt hem daarom een ‘Jingle Punk’. Dat vindt hij een mooie naam voor een eigen bedrijf en onder de noemer ‘Jingle Punks’ schrijven hij en zijn collega’s nummers voor meer dan 1000 series waaronder de tune van Pawn Stars. In 2015 verkoopt hij zijn bedrijf en begint een podcastbedrijf, maar daar wilde ik het niet over hebben.

WWWAD
Ik wilde het hebben over zijn Ted Talk in 2013 waarin hij uitlegt dat hij in zijn leven altijd het motto WWWAD hanteert, namelijk What Would Weird Al Do? Weird Al Yankovic is die muzikant die furore maakte met grappige covers van grote hits zoals Fat, een parodie op Bad van Michael Jackson. ,,Hij is een geweldige outsider. Toen Weird Al opgroeide zeiden producers tegen hem: jij wordt nooit succesvol als traditioneel muzikant en wat is het verdienmodel achter het maken van een parodie? Zijn mantra was ‘dare to be stupid’ en Gutstadt omarmde dat.

TV-beurzen
Gutstadt vertelt hoe hij met Jingle Punks tv-beurzen bezocht en daar verplicht moest sponsoren om te mogen deelnemen. De pakketten waren echter te duur en hij besloot de tv-potten te sponsoren, plakte zijn logo in de pot. Toen hij bij South by South West muzikanten wilde werven door een panel te doen mocht dat niet en organiseerde hij een rap battle net buiten de deuren. Hij wilde Yahoo als een klant, maar kwam niet binnen. Totdat de CEO in een interview met Business Insider vertelde dat de Yahoo-muziek bagger was. Gutstadt belde Snow (je weet toch, van Informer) en maakte een liedje waarin stond hoe dat beter kon. Het leverde veel publiciteit op en…Yahoo belde.

Route
Kortom, als je iets bijzonders wilt bereiken, is de route ook bijzonder. En de positie als outsider is niet de slechtste, het is helemaal niet erg om, voor het hoge doel, een beetje creativiteit te gebruiken. Heb je een leuk script geschreven voor een kinderboek, maar niemand wil het uitgeven? Print het op 500 bierviltjes en deel de viltjes tijdens een feestje van de uitgever uit onder de deelnemers. Heb je een geweldig format voor een nieuw tv-programma, maar moet je duizenden euro’s betalen voor een kleine kutstand op een beurs met allemaal verschrikkelijke mensen? Huur een geweldige zanger en laat hem de titelsong van het format zingen in de buurt van de rode loper.

Jared Gutstadt

Kortom, verzin iets want dan wordt het alleen maar leuker en saaie mensen zijn er al genoeg toch?