Samen alles leren over hoe je een geweldig stripboek maakt
Striptekenaar en opleider Buddy Scalera is de oprichter van de Comic Book School waarin hij striptekenaars helpt met het opbouwen van een bestaan. Op de site van Content Tilt vertelt hij het mooi te vinden om zijn ervaring door te geven aan de volgende generatie. Zo hostte hij jarenlang een kabeltv-show genaamd ComixVision en sprak over zijn vak op congressen waar hij ook ‘classrooms’ organiseerde voor tekenaars met ambities. Op een dag zei een van zijn studenten tegen hem: ik wil een heel dik stripboek gaan afronden. Scalera had er echter niet zoveel vertrouwen in en ontdekte dat veel projecten ergens halverwege stranden.
Acht pagina’s is meer dan 4
Hierop bedacht hij de ‘8 pages challenge’ wat er op neerkomt dat studenten een jaar lang de tijd krijgen om acht pagina’s af te ronden. De groep functioneert als een hechte club, leert dus ook van elkaar, en wat meer ervaren mensen uit het vak zijn ook betrokken. Online werd er een forum opgetuigd waarin eventuele problemen besproken konden worden. Ook is er elke week een live YouTube show met daarin gesprekken tussen studenten en uitgevers.
Moddervet e-book
Leidraad was een 12-stappenplan om tot publicatie te komen, geen theoretische discussies dus over de zin van strips, maar heel praktisch allemaal. Uiteindelijk kwam er een 144-dik e-book dat is gemaakt door 28 studenten. Er zijn natuurlijk heel veel cursussen om van alles te leren (google maar eens op schrijfcursussen) en ik geloof wel in wat basisprincipes van Scalera:
- Van elkaar leren
Het is leuk om met een clubje een gezamenlijk doel te hebben. Op die manier kan je elkaar ook een beetje verder helpen en in de gaten houden of het allemaal lukt. Die leuke sociale druk maakt het niet alleen gezellig, maar je houdt het waarschijnlijk ook wat langer vol. - Een concreet doel
Acht pagina’s in een jaar, dat is een lekker concreet doel. Op die manier hou je het overzichtelijk. Niet zo lang geleden gaf ik aan een clubje van 6 mensen een workshop Bloggen en toen hadden we als doel om echt een blog te publiceren. - De relatie met content
Zo’n YouTube show zorgt ervoor dat je studenten iets extra’s geeft. Ze leren er van de mensen uit de praktijk waardoor ze extra gemotiveerd zijn. Bovendien functioneert het als een selectiemechanisme; mensen die nog niet meedoen, krijgen een voorproefje van de manier waarop de club werkt. - Een club van kenners
Ook dat maakt het lekker praktisch en haalt het uit de vrijblijvende sfeer. Je leert van de praktijkmensen wat er nodig is om echt aan de slag te gaan, dat kan helpen.
Ik weet dat veel coaches, kleine ondernemers, journalisten en sprekers geloven in het opbouwen van een publiek met contentmarketing. Ze zeggen echter vaak ‘ik zou eigenlijk wat vaker moeten bloggen ja’….vinden het lastig om het vol te houden. Dat komt doordat je in het begin echt even moet doorzetten, het kost echt minimaal een jaartje om een beetje publiek op te bouwen en dat gaat gepaard met volle bak bloed, zweet en tranen.
Kominsky meets Comics School
Daarom geloof ik heel erg in de ‘Comics School Methode’. Ik heb het daar wel eens eerder over gehad, maar kennen jullie die Netflix-serie de Kominsky Method waarin Michael Douglas jonge acteurs begeleidt? De jonge mensen komen wekelijks bijeen in het theater en helpen elkaar met het opbouwen van een loopbaan. Wat kan je zeggen tijden een auditie, hoe bouw je een netwerk op en wat vraag je voor je eerste klus? Op die manier zou ik jullie ook met contentmarketing willen helpen; allemaal een bierviltje en dan echt aan de slag met podcasts, video’s, blogs en nieuwsbrieven. In het leuke theater in Witte Vrouwen vertellen jullie dan wekelijks tegen elkaar waar je tegenaan loopt en ik kan daarbij helpen. Dat is het idee.