Please to meet you

Toen mijn favoriete comedian, Ricky Gervais, Europa afreisde voor zijn eerste Netflix-show Humanity verveelde hij zich overdag een beetje. Hij hing wat rond in de Kopenhaagse hotellobby overdag terwijl het echte werk pas in de avond plaatsvond. Hij besloot aan een nieuwe serie te gaan schrijven waarbij hij zichzelf een duidelijke opdracht gaf; wat gebeurt er als ik een man van mijn leeftijd het ergste laat meemaken wat er kan gebeuren; zijn grote liefde gaat dood? Wat als ik iemand laat doen waar hij eigenlijk niet voor gemaakt is, namelijk iedereen beledigen die hij tegenkomt omdat het toch allemaal niet uitmaakt?

After Life
Op die manier schreef de succesvolle comedian After Life, een serie die door miljoenen mensen in de hele wereld is bekeken. Het begon met een idee, een opdracht en dat is natuurlijk de perfecte strategie als je iets gaat maken. Je moet altijd een soort uitgangspunt hebben, een raamwerk waarmee je verder kan.

Bij FC Mediacircus was onlangs Chiel van Koldenhoven te gast en hij maakt samen met Jeroen van Stekelenburg ‘In het spoor van Oranje’, een vlog die een kijkje achter de schermen biedt van de sportjournalistiek en van Oranje. We zien hoe Stekelenburg en Chiel samen bezoekjes brengen aan de vermakelijke persconferenties van Louis van Gaal (over comedians gesproken) en interviews regelen.

De Nederlandse contentexpert Aart Lensink schreef een paar jaar geleden een goed boekje genaamd ‘formats’ waarin staat uitgewerkt hoe je van een vaag idee en echt format maakt (laten we zeggen voor het gemak: van ‘een podcast over sport en media’ naar FC Mediacircus). Van ‘een talentenjacht waarin artiesten worden gecoacht’ naar The Voice in een paar stappen. De hoofdstukindeling doorlezend valt mijn oog op ‘het zinnetje in de gids’ wat goed moet zijn. Dat is de belofte van het format.

Uit het niets
Natuurlijk heb ik mensen als Aart, Ricky (dat zal ie een mooi rijtje vinden), Cor Hospes en Joe Pulizzi uitgebreid bestudeerd voor mijn eigen boekje. In mijn geval noem ik de basis van wat je gaat maken (mijn zinnetje in de tv-gids) de groenrode draad, maar het gaat er vooral om dat je als maker een beetje houvast hebt. Er is niets wat uit het niets komt, zo werkt het creatieve brein nu eenmaal niet.

Als je iets gaat schrijven dan moet je altijd een soort basisidee nemen en daarna ontstaat er vaak wel iets. Vergeet daarbij niet de wet van Michel van Egmond; een boek schrijven is een kwestie van letters op papier. Niets komt dus vanuit het niets. Mick Jagger kreeg ooit van zijn vriendin Marianne Faithfull het boek ‘The Master and Margarita’ van Charles Baudelaire en op basis van het boek schreef hij het nummer Sympathy for the Devil.

De kern is dat als je iets gaat maken je jezelf steeds een opdracht geeft voordat je gaat zitten. Voor een boek is dat een incidentele opdracht, maar een format is een terugkerend klusje. Twee keer per week een blogje van 500 woorden met daarin wat tips voor contentmarketing, een tv-serie met een verdrietige man die wat van het leven moet maken en een boek dat een liedje oplevert.

Pleased to meet you
Hope you guess my name

Site Footer