Marketing hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn; met een beetje aandacht voor het bereiken van de juiste doelgroep en een bierviltje kom je een heel eind. Elke week heeft de winkel in het oude centrum van Houten, It Rains Fashion, een hele pagina in de lokale krant van Houten. Eigenaar Sasja schrijft een stuk over haar winkel, haar leven of ze heeft een leuke anekdote van een bezoeker. Het zijn leuke verhalen om te lezen (ze kan lekker schrijven) waarin ze – oh ja – ook wat kledingmerken noemt die in de aanbieding zijn. Bij het verhaal staan altijd goede foto’s in mooie outfits van haarzelf, familieleden of vrienden genomen in de buurt van haar winkel. Gelukkig bevindt haar zaak zich in het mooie. openluchtmuseumachtige gedeelte van Houten. Niet voor niets worden daar ook altijd de Albert Heijn reclames opgenomen.
Persoonlijk en kleding
Het verhaal is dus altijd een mix van iets persoonlijks en kleding. Het kan gaan over hoe ze vroeger van de draaimolen hield, haar paard, maar ook over iemand die geen woning kan vinden en het zwaar heeft. Het is een ijzersterk concept; het zijn van die verhalen over het leven waardoor je zin krijgt om naar de winkel te gaan. Dat is trouwens een goed plan want ze heeft goed nagedacht op welke manier zij zich kan onderscheiden van de Zalando’s en Mango’s van deze wereld; ze geeft altijd persoonlijk stylingadvies en je kan haar altijd bellen om te vragen of er iets op voorraad is. Ze heeft een persoonlijke band met de mensen die in haar zaak komen, kent hun verhalen en bestelt de kleding die bij hun lichamen past. Op haar Facebookpagina post ze iedere dag een video van een nieuw outfit (gedragen door haarzelf of een vriendin) en ze vertelt iets over het vestje en zegt erbij wat het kost en welke maten er nog beschikbaar zijn.
Ingewikkelde cursussen
Je kan natuurlijk als ondernemer allerlei ingewikkelde congressen bezoeken en dure cursussen doen (ze worden vaak gegeven door mensen die zelf zeggen: het moet duur zijn want dat is beter), maar marketing is echt geen hogere wiskunde. Het gaat erom dat je spulletjes aan mensen verkoopt en daarom moet je die mensen vooraf een beetje enthousiast maken voor jouw spulletjes. We hebben het al vaak over het bierviltje gehad en daar past jouw strategie perfect op. Sasja wil iets anders doen dan de concurrentie en ze wil vooral haar doelgroep bereiken. Die doelgroep bevindt zich vooralsnog in Houten en dus maakte ze een deal met de lokale krant, pakt haar pen en regelt goede foto’s.
Tweede laag
Op haar bierviltje zet ze als groenrode draad iets als: vrouwen persoonlijk advies geven over kleding waarin ze zich goed voelen. Dat laatste is trouwens het allerbelangrijkste en daarom is haar marketingstrategie zo bijzonder: ze geeft mensen een goed gevoel. Grote merken en winkels zijn daar veel minder mee bezig, die willen hun spulletjes verkopen en doen dat met piepjonge modellen die hele kleine hapjes eten. De doelgroep van Sasja is echter iets ouder (en vooral wijzer) en die denken altijd bij soortgelijke reclames; dat is niets voor mij. Zoals jullie weten, denken vrouwen anders dan marketeers. Je geeft een goed gevoel door aandacht te geven en daar hebben grote merken geen tijd voor.
Sasja zit niet in de kledingbusiness, maar in de goed-gevoel-geef-business. Als ze dat blijft geven dan kan ze met haar winkel nog jaren vooruit.