Lekker & Simpel is de beste groenrode draad die je maar kan bedenken
Toen Sofie en Jorrit gingen samenwonen, hadden ze niet zoveel met koken, maar om nu elke dag pizza te eten. Bovendien verveelde Jorrit zich een beetje, hij had het wel gehad met dat gamen. Ze besloten in 2012 elke dag een gerecht te maken dat niet zo ingewikkeld was om te maken. Er werd een stukje geschreven, een foto gemaakt en gepubliceerd onder de noemer ‘Lekker & Simpel’. Zo bouwden ze langzaam een publiek op van miljoenen bezoekers per maand en in 2014 verscheen hun eerste kookboek waarvan er inmiddels 5 zijn verschenen. Ook hebben ze een YouTube kanaal waar ze iets vertellen over hun leven.
Beginnen met content is dus vooral een kwestie van…..beginnen. Je zou kunnen zeggen: het is 80 procent uitvoering, je moet aan de slag om een publiek op te bouwen en dat is hard werken. Toch wil ik het even over het begin hebben. Sofie en Jorrit hebben immers – onbewust – voor een hele goede groenrode draad gekozen: we maken gerechten voor het brede publiek van onervaren kokers die in een half uurtje iets lekkers op tafel willen zetten.
Waarom is die groenrode draad zo goed?
1. Omdat er duidelijk behoefte is bij een publiek
Zij namen niet het koken als uitgangspunt, maar de vraag van mensen. Hun lezers zijn geen ervaren koks die drie keer per jaar bij De Librije gaan eten, maar gewone gezinnen die een supermarkt inlopen en geen idee hebben wat ze gaan koken. Vandaag de dag zijn er natuurlijk allerlei pakketten en kaartjes voor inspiratie, maar destijds waren gewone kooksites schaars.
2. Omdat het leven van de makers het leven van de doelgroep is
Je kan natuurlijk bedenken waar behoefte aan is bij de doelgroep, maar als je allerlei breicursussen wil geven en je geen idee hebt hoe dat moet dan komt het niet goed. Je moet dus ook bij jezelf zoeken: zou je het leuk vinden om elke dag een gerecht te maken? Sofie kan aardig fotograferen en Jorrit kan het opschrijven en zo was er een praktisch taakverdeling.
Joe Pulizzi zou zeggen: neem de overlap tussen 1 en 2 en dat is jouw content tilt. Dus je neemt een behoefte bij de doelgroep en iets wat je zelf goed kan en zo kan je aan de slag. Ik merkte dat ondernemers het lastig vinden om zo te denken en dus bedacht ik een iets andere methode: je neemt jouw specialisatie, purpose, doelgroep en doelstelling en wat de concurrentie doet als uitgangspunt en formuleert jouw groenrode draad in één zin. Het gaat erom dat jouw basisidee altijd goed moet zijn. Je moet een duidelijke belofte hebben.. iets waar behoefte aan is. Lekker en simpel, daar zit die belofte direct in. Grip bijvoorbeeld, dat boek waarin je je leven leert structureren heeft dat ook en Omdenken waarbij je op een andere manier leert denken.
In mijn boek pleit ik voor zo snel mogelijk beginnen: schrijf die blogs, ga aan de slag met podcasts en werk aan die serie. Het is altijd weer een heleboel bijschaven, aanpassen en elementen toevoegen om een beetje publiek op te bouwen, maar schrijf die basis wel even op dat bierviltje. Dan komt het – als je hard werkt, geduld en een beetje geluk hebt zoals altijd in het leven – helemaal goed.