Aflevering 2 van de Kleedkamer 4-podcast geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je aan de slag met contentmarketing? Je kan allerlei marktonderzoeken uitrollen of zestien strategische sessies organiseren in de bossen van Nijverdal (en dat moet je ook zeker niet nalaten), maar voor een gewone coach, journalist, kapper met een eigen zaak of meubelmaker zou ik zeggen: denk na over je groenrode draad.

Het gaat erom dat je in één zinnetje kan uitleggen wat je de mensen gaat brengen met jouw podcast, video, blog of nieuwsbrief. In de podcast vertel ik dat je hiervoor jouw doelgroep, concurrerende activiteiten en purpose moet kennen, maar het kan ook wel makkelijker hoor.

Geen trucs
Denk maar eens aan de mensen van wie jij de nieuwsbrieven of blogs leest. Die hebben best vaak een rode draad. Toevallig ben ik recentelijk Kitty Kilian gaan volgen die geweldig over bloggen schrijft en daar ook in coacht. Haar groenrode draad lijkt: trucs werken allemaal niet, maar ga gewoon goed leren schrijven en dan komt het alleen goed. Ze vertelt niet alleen hoe je beter kan bloggen, maar is ook een beetje streng op teveel geklets van mensen, tikkie cynisch ook. En ik moet ook om haar verhalen lachen. Ook daar hebben we het vast nog eens over; leg altijd jouw persoonlijkheid in wat je doet.

Jouw groenrode draad of noem het jouw thema, maakt me oprecht niet uit, is eigenlijk gewoon wat je de mensen gaat meegeven in jouw verhalen en ook een beetje hoe je dat doet. Het mooiste voorbeeld is toch wel Bob Ross. Je kan zeggen over die gozer wat je wil, maar hij schepte wel duidelijkheid over wat hij de mensen kwam brengen; het maakt geen hol uit of je kan schilderen, maar met een beetje hulp kan je in een uurtje jouw eigen schilderij maken. Daar zit alles wel zo’n beetje in; hij deed iets wat niemand nog deed, zet zichzelf weg als een goede instructeur en het voorziet in de behoefte van mensen om creatief te zijn.


Met FC Mediacircus zijn we ook bij zo’n groenrode draad uitgekomen. Of zoals Robert in de intro zegt: wat wij doen is toch iets bijzonder. Iets van: we leggen uit hoe sportmedia en sportmarketing werken zodat je daar iets aan hebt. We hebben de ambitie om sportmedia als een soort metafoor te gebruiken voor het echte leven, net zoals Frits Barend sport als een metafoor voor het echte leven ziet. Neem bijvoorbeeld het verhaal in het AD van journalist Sjoerd Mossou waarin hij onderzocht hoeveel wedstrijden de spelers van voetbalclubs in de benen hebben voordat ze worden opgeroepen. Daaruit blijkt dat Ajax-spelers eerder in hun loopbaan worden opgeroepen dan de spelers van PSV en Feyenoord. Wij zouden dan in de podcast kunnen vertellen dat meer mensen zou moeten denken; eerst even de feiten erbij pakken en dan pas de conclusies trekken.

Een groenrode draad is dus voor ondernemers met contentambities heel handig. Het geeft namelijk richting in alles wat je gaat publiceren; de meubelmaker wil mensen meegeven hoe leuk het is om iets te maken, de mevrouw van De Blogacademie wil mensen leren bloggen en de coach van dertigers en veertigers wil deze generatie meegeven dat  een keuze niet voor altijd is.