Het geheim van een goede blog schrijven is achter je computer gaan zitten en letters intypen. Veel moeilijker is het niet natuurlijk hoewel je je best aan wat regels kan houden, zo vertel ik in aflevering 6 van de Kleedkamer 4 Podcast, de podcast waarin ik elk week een vraag over contentmarketing beantwoord.

1. Groenrode draad
Wat je dus doet voordat je aan de slag gaat, is goed kijken naar de groenrode draad die op je bierviltje staat. Daar moeten jullie blogs immers over gaan. Bob Ross wilde mensen helpen met een schilderij maken, Pieter Zwart legde alles uit over voetbaltactiek, Kitty Kilian leert mensen bloggen en Geert Klaver ging mensen een groot huis verkopen.

2.Leuke vragen
Wat je dan kan doen is vragen opschrijven die je in jouw blogs kan beantwoorden. Vragen dus waar de doelgroep mee worstelt. Dat heb je zo gedaan. Stel dat Bob Ross met zijn hoge haar even een uurtje voor zichzelf nam en wat vragen opschreef: is schilderen leuk, hoe duur is de verf, hoe maak ik een rivier, kan ik ook een stad schilderen in plaats van en saaie bergbeek?   

3. Opzet maken
Bij een blog is het belangrijk dat je je houdt aan de indeling: inleiding, kern, slot. Zorg dat je de vraag een beetje leuk in je inleiding zet, ga vervolgens antwoord geven in het midden en schrijf de conclusie op. Het helpt om vooraf een indeling te maken. Stel dat mijn vriend Gijs dat doet:
Vraag: Hoe vind je het beste meubelstuk?
Kern: online, kringloop, op zolder in de familie
Conclusie: let op de kwaliteit

4. Stukkie tikken
En dan plan je het gewoon in, een uurtje is genoeg. Ga zitten en schrijven. Nog een dikke tip qua rituelen is dat je vooraf een aantal woorden in je hoofd neemt, begin anders rustig met 300 woorden. Zijn er dan geen SEO-regels waaraan jullie je moeten houden? Daar hebben we het nog wel eens over want het is al lastig genoeg om gewoon een leuk stukkie te maken dat jouw achterban met plezier leest. Kijk, wat je al doet als je wat vragen opschrijft over het onderwerp is natuurlijk al behoorlijk SEO. Dat zijn immers de vragen die mensen over het deelonderwerp hebben. Gebruik die vraag in de kop, maak een paar goede links naar goede verhalen en zorg voor een scherpe indeling en je komt een eind. Maar ik zei al: vergeet het nog even!

Veel belangrijker is dat je je na het schrijven even verplaatst in Simon, het fictieve personage dat jij verder gaat helpen met jouw blogs. Die moet uiteindelijk denken: die gozer heeft er verstand van, maar ook: dat heeft ie geinig opgeschreven. Dat laatste is een kwestie van een eigen tone of voice ontwikkelen, dat komt allemaal nog een keertje goed.

Dave Eggers, ook een goede schrijver