Hoe Diederik Broekhuizen gewoon begon met The Best Social

De strategie van Diederik Broekhuizen van The Best Social was niet zo ingewikkeld toen hij in 2010 begon; hij voelde wel aan dat social media groot zouden worden en had er veel plezier in. Er was dus geen uitgewerkt businessmodel, maar tegelijk was Broekhuizen wel heel alert op de inkomsten. Bij het magazine waar hij werd ontslagen ontbrak dat online businessmodel dus dat moest hem niet gebeuren. Wat hij vooral deed in de beginfase van zijn blogs was kijken wat er goed werkt en zo ontstond er langzaam een groenrode draad: grapjes, top zoveel, moeder over social. Het leverde allemaal veel publiek op. Overigens zou hij het zelf nooit een strategie noemen want hij doet gewoon waar hij plezier uithaalt.

Plezier
Die combinatie van veel plezier, een beetje zakelijk inzicht (want je gaat jouw publiek vermarkten) en het aanpassingsvermogen om te weten wat goed werkt, is een hele goede. Broekhuizen bouwde een publiek op met zijn verhalen en dacht: wat kan ik nog meer doen voor dat publiek en waar haal ik een beetje plezier uit? Het werden The Best Social Awards, prijzen voor de beste acties op social media. Hierdoor haalt hij elk jaar veel publiciteit binnen en bouwt hij nog meer publiek op. Ook ging met zijn medewerkers voor bedrijven aan de slag om mooie social media campagnes te bouwen.

Strategie op een bierviltje
Als je de ‘strategie’ van Diederik op een bierviltje zou zetten is het overzichtelijk:
Groenrode draad: meegeven dat er ook leuke dingen gebeuren op social media;
Media: Basismedium zijn de gratis blogs over leuke dingen die gebeuren op social media in Top Zoveel Vorm. Dat basismedium is verder uitgebouwd met video-content en een Duitse versie van de site.
Businessmodel: Een combinatie van inkomsten uit verschillende activiteiten met creatieve social media content als uitgangsprincipe. Ongeveer zeventig procent van de inkomsten komt uit het studiowerk voor bedrijven en dertig procent komt uit media en de awards.

Voorschot
De blogs van Broekhuizen en zijn schrijvende collega’s geven dus een voorschot op wat hij doet. Ze laten daardoor zien dat ze verstand hebben van leuke content op social media en bedrijven denken dan: daar is het in goede handen, bij Diederik hebben ze er verstand van. Bovendien zien ze Diederik nog wel eens voorbijkomen in de media waardoor ze denken: goede gozer die het snapt (klopt). Dat hele mechanisme heeft eigenlijk één grote motor: gewoon beginnen met een publiek opbouwen. Broekhuizen vertelde dat hij is opgegroeid in een gezin zonder geldzorgen, maar dat hij wel meekreeg dat je aan de slag moet als je iets wilt bereiken, dat je moet durven om je nek uit te steken als het nodig is.

Podcastmisser
Niet zo lang geleden stond er een blog in Adformatie van Miss Podcast die in loondienst van de NPO allemaal programma’s maakt. De zelfbenoemde Miss Podcast zei dat mensen voordat ze een podcast gaan maken, goed moeten nadenken over de vorm want er is zoveel bagger. Ze heeft daar wel een puntje, maar haar conclusie is wel de verkeerde; je moet wel gewoon beginnen en je aanpassen aan wat werkt en niet werkt. Sommige podcastmakers zweren bij hele ingewikkelde docu’s, maar dat is radio maken en daar is in Hilversum een prima club voor. Voor ondernemers gaat het er vooral om met content: bouw je er een publiek mee op waar je een centje aan verdient? Niets meer en niets minder.

Site Footer