Hoe de broers John en Hank Green groot werden op YouTube en omstreken
Het verhaal van John (bekend van zijn bestseller Een weeffout in onze sterren) en Hank Green begon in 2007. De slimme broers woonden in verschillende delen van de VS en wilden iets intensiever contact dan alleen via SMS. Ze besloten elkaar op de hoogte te houden van hun levens door een dagelijkse vlog te maken op YouTube; eerst heette het kanaal Brotherhood 2.0 en later evolueerde het in ‘The Vlog Brother Channel’. Het was een soort weddenschap: als John een video plaatste dan had Hank de verplichting om een dag later ook iets te posten.
Meer dan 3,5 miljoen abonnees
De verhalen over hun levens en over de wetenschap sloegen aan en vandaag de dag heeft het kanaal meer dan 3,5 miljoen abonnees en vormt het opgebouwde publiek de basis voor alle andere activiteiten van de broers. John en Hank zijn immers nogal ondernemend in de YouTubewereld. Samen bouwden ze een compleet netwerk van bedrijven op met dat grote publiek op hun hoofdkanaal als fundament. Toen ze in 2013 een miljoen abonnees hadden, zei Hank dan ook in de media: ‘Ik ben zo blij dat we Vlogbrothers zijn blijven doen. Dat is nog steeds de basis en de rest komt daar allemaal uit voort.’’
Nieuwe kanalen
Zo begonnen de broers nieuwe kanalen op YouTube met een inhoudelijke missie. De SciShow is bijvoorbeeld een programma waarin allerlei wetenschappelijke fenomenen worden verklaard zoals: aardbevingen of de betekenis van ‘cute’. Verder helpen ze vanuit productiebedrijf Complexity andere makers bij het opzetten van allerlei andere (wetenschappelijke) kanalen want ze hadden natuurlijk het publiek dat daarbij past; hun kijkers zijn hun klanten. In februari 2014 begonnen ze ze zelf met Adult, een zender waar allerlei vragen voor pubers ter sprake komen en 2015 met de podcast Dear Hank & John waarin ze op een grappige manier vragen beantwoorden en natuurlijk over voetbalclub Wimbledon praten.
Vidcon
Daarnaast maakten de mannen furore met drie andere grote projecten: het lanceren van Vidcon, starten met DFTBA Records en Project for Awesome.
In 2010 begonnen ze met Vidcon, hét congres van de YouTubewereld. Tijdens de eerste aflevering waren er nog 1000 bezoekers, maar inmiddels is het een groot event dat in 2018 werd gekocht door Viacom. In 2008 startten Hank Green en mede muziekmaker Alan Lastufka het platenlabel DFTB records, bedoeld om YouTubers te helpen bij het uitbrengen van nummers. De mannen lanceerden in 2007 al Project for Awesome, een liefdadigheidsproject om de wereld een beetje beter te maken. Het gaat erom dat YouTubers op een bepaald moment in het jaar hun favoriete goede doel promoten, op Wikipedia staat een mooi overzicht van de opbrengsten: van 140.000 dollar in 2010 tot 3,2 miljoen in 2022.
De aorta loopt
De mannen doen dus veel, maar twee dingen wil ik even uit het verhaal halen als een soort basis van hun succes: de aorta van het businessmodel en de groenrode draad van de mannen. De aorta die zorgt dat alles doorloopt, basis van alles wat zij doen is het publiek dat ze opbouwden via hun YouTube-kanaal The Vlog Brothers. Ze hebben miljoenen abonnees en als je met die basis aan de slag gaat dan kan je van alles bedenken waar het publiek interesse in kan hebben: boeken, goede doelen, wetenschap, sokkenabonnementen, een platenmaatschappij, een beurs. De focus in alles wat zij doen is dus dat publiek opbouwen.
Groenrode draad
Het tweede dat daarmee te maken had, is hun inhoudelijk missie. Zij zagen hun content nooit als geldmaker, maar als basis om iets mee te geven; dat wetenschap leuk is bijvoorbeeld. Ze hadden dus een inhoudelijke missie en blijkbaar vinden mensen het leuk om onderdeel te zijn van die club. Zij zeggen eigenlijk: gebruik dit geweldige medium om de wereld een beetje beter maken.
Dat is dus de beste tip als je met content aan de slag gaat; bouw een publiek op met iets waar mensen echt iets aan hebben. Als je dat in gedachten houdt dan gaat de rest eigenlijk vanzelf. Nou ja, vanzelf…