Hoe belangrijk jouw ‘tone of voice’ is, leer je natuurlijk van De Rode Lantaarn
Het helpt als jouw nieuwsbrief, podcast of blog een eigen stijltje heeft, een manier waarop jullie met gasten, elkaar en met de luisteraars of kijkers praten. Neem een voorbeeld aan de mannen van Podcast De Rode Lantaarn bijvoorbeeld, die snappen dat goed.
Als je een nieuwsbrief, podcast of blog maakt, is het handig om na te denken over een eigen geluid, een eigen tone of voice. Op die manier bouw je immers een band op met de luisteraars of lezers; ze gaan jou vertrouwen doordat je inhoudelijke goede dingen zegt, maar ook doordat je een stijltje hebt dat bij hen past. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, zo’n eigen stem kan je niet even op een bierviltje zetten, maar het is wel goed om daar een beetje over na te denken na een paar podcasts of blogs. Jouw stijl zegt iets over hoe jij als persoon in elkaar zit, je stopt er een beetje karakter in en daardoor gaan mensen van je houden of niet. Ik zal een voorbeeld geven.
De Rode Lantaarn
Jullie kennen misschien de podcast De Rode Lantaarn, de podcast waarin Willem, Tim en Jonne praten over de verschillende koersen. Het programma van de mannen is niet alleen zo goed omdat ze veel chemie met elkaar hebben en duidelijk iets anders doen dan wat er al is, maar ook omdat ze een bepaalde taal hebben ontwikkeld die past bij de manier waarop ze in het leven staan. Het zijn drie slimme gasten, allemaal gestudeerd, ze lezen boeken, denken na over het leven. Een beetje jongens met een boek- en schaakclub in hun studententijd, leuke jongens. Eerst maakten Tim en Willem de show samen en Jonne is er iets later bijgekomen, slimme keuze want Jonne is iets ongepolijster, iets harder dan die andere gasten waardoor er wat power inkomt. Maar we dwalen af Bas, geef eens wat voorbeelden van die tone of voice waar je het over had. Komen ze:
- Ze spreken de naam van wielrenner Remco Evenepoel niet uit, dat doen ze niet omdat ze nu eenmaal fan zijn van die andere ‘Poel’ en je kunt niet op twee paarden wedden. En dus hebben ze het over ‘hij die we niet uitspreken’;
- Ergens een jaar geleden ontdekten ze de term ‘fatoe nakker’, afkomstig van Jonne. Dat is een term voor iemand die zijn vrienden erbij lapt, een verrader;
- Een van de wielrenners noemen ze ‘de tijger op de tak’ (Mika Landa), zo eentje die een hele dag niks doet en pas losgaat als hij in actie moet komen;
- In het peloton zijn wat renners actief van wie de naam lijkt op een lid van een beetje corporale studentenvereniging zoals Jon Izagirre, Aranburu (Oeroeboeroe) en natuurlijk Sep Kuss (,,Sep Koes gozer.’’);
- Ze houden van een analytische manier van praten, waarom doen renners wat ze doen, wat zit daarachter? Die manier van analyseren, praten over iemand zonder te oordelen noemen ze ‘einfühlen und verstehen’.
- Elke show drinken ze een biertje en ze noemen dat een ‘natje’.
- Van elk ‘natje’ dat ze drinken zoeken ze een recensie op op internet en ze hebben daarvoor drie recensenten: Dutch Darth Vader, Ice Dwarf, Michael Awesame uit Wanne-Eickel (waar hij echt vandaan komt).
Het is leuk om als beginnend maker na te denken over de elementen in jouw tone of voice die kenmerkend zijn voor jouw stijl. (Okay, een keer over mijzelf en dan weer door hoor). Toen wij met frank.news begonnen in 2015 dachten we daar ook over na. Ergens op een kladje moet nog staan: ‘we vinden het leuk om te plagen, maar bijten niet door’. Wij wilden in die tijd graag ‘winnen’ van vakmedia Adformatie en MarketingTribune en vonden het leuk om iets anders te doen. En daarom knalden wij er wat plagende zinnetjes in, helemaal toen we op een gegeven moment heel veel lezers hadden en zij ons nooit noemden…alsof we niet bestonden. We zouden destijds iets kunnen schrijven over een interview van ‘de collega’s’ als: ‘Toen ze bij MarketingTribune klaar waren met het overschrijven van persberichten, maakten ze opeens dit leuke interview’. Of: ‘Ze hadden bij Adformatie weer eens gezellig hun vrienden van de grachtengordel uitgenodigd’. Een eigen stijl zegt iets over jezelf en laat je prettig voelen als maker en luisteraar, het is de lijm tussen het publiek en de maker. Waarom ben ik fan van De Krokante Leesmap? Vanwege die mopperzinnetjes van Marcel van Roosmalen en het optimistische – tikkie verwende – millennialgeluid van Noortje. Ja natuurlijk, maar ook vanwege Roelof die daar tussenin laveert als veertiger, de doener, aangever en vragensteller is die ik ook ben. De man die het theater in goede banen leidt omdat iemand dat moet doen.
Het werk van Aartjan
Als je wat leuke interessante dingen wilt leren over een eigen stem, een manier van praten, dan zou je eens het werk van Aartjan van Erkel moeten lezen, hij kan er heel goed over schrijven en ‘maak ze gek’ is echt een aanrader. Hij heeft in zijn nieuwsbrieven een hele leuke, tikkie cynische schrijfstijl waar je van houdt of niet. En beetje alsof de wereld gek is geworden en hijzelf het enige lichtpunt is in het donkere bestaan. Hij breekt daarmee met dat hele blije toontje wat je nog wel eens ziet in de marketingwereld en waar je wel eens moe van kan worden.
Onderweg naar een eigen geluid
Okay, laten we anders afsluiten met wat vragen aan jezelf die helpen om zo’n eigen geluid te ontwikkelen. Nogmaals (hallo voetbaltrainer); denk daar pas na een tijdje over na, als je een tijdje bezig bent:
1. Wat is jouw lievelingsblog, tv-programma of podcast en welke tone of voice vind je daar prettig aan?
2. Hoe zou je je eigen karakter willen omschrijven? Ben je een vragensteller of een prater? Vind je het leuk om mensen te beledigen, te analyseren?
3. Geef drie kernwoorden voor jouw manier van praten.
4. Vraag eens aan je moeder of een goede vriend welke manier van praten bij jou zou passen.
5. Schrijf in een zin hoe je jouw stijl zou omschrijven.
Alles weten over hoe je zelf aan de slag kan met contentmarketing als artiest, coach, schrijver of ondernemer? Schrijf je in voor de Kleedkamer4-nieuwsbrief op de site of word lid van de onze Facebookgroep. Mzls.