Sir Hugh Beaver, destijds de managing director van brouwerij Guinness, was op 10 november 1951 – we hebben allemaal hobby’s – een potje aan het schieten in Ierland. Nadat hij een schot op een goudplevier (da’s heel geen vogel) miste ontstond de echte mannendiscussie wat eigenlijk de snelste vogel van Europa is; de plevier of de Schotse sneeuwhoen. ‘s avonds besefte hij dat er geen boek was waar hij dat kon opzoeken en toen hij dit verhaal vertelde aan een collega adviseerde hij om contact te nemen met zijn oude vrienden en journalisten Norris en Ross McWhirter die een ‘fact finding agency’ hadden. In augustus 1954 kwam het eerste Guinness Book of Record uit en een jaar later werd het een bestseller.

Ieder zijn vak
Het grappige aan het idee is dat er wel degelijk een idee van contentmarketing achter zat, maar dat het geen groot ‘reclameding’ werd. Beaver dacht; de mensen in de kroegen zouden het geweldig vinden om tijdens het drinken van een biertje met records bezig te houden. Uiteindelijk is de organisatie van die records echter los komen te staan van de brouwerij. Heel verstandig want dan kan iedereen zich lekker met zijn eigen vak bezighouden. Niet alleen records lanceren dus over bier drinken, maar denken als een uitgever en dus aan jouw publiek waar journalisten sowieso handig in zijn.

Los van de commercie
Je moet niet onderschatten hoeveel energie het kan geven om ‘gewoon iets leuks’ te bedenken. We hebben allemaal wel eens een ideetje en het aardige aan bedrijven is dat ze ‘een centje in hun zak hebben’, om met Johan Derksen te spreken. Dat zouden meer bedrijven moeten doen toch? Elk jaar een budget reserveren voor een bizar idee; een nieuw snoepje op de markt, een benefietwedstrijd tussen YouTubers uit de hele wereld, een boek van een vergeten schrijver weggeven bij een krat bier, heel Nederland een gratis pas om naar het theater te kunnen. Iets geks bedenken omdat het kan, ook niet bedoeld jouw imago op te fluffen.

Continuïteit
Een andere positief element aan dit plan is de contiuniteit; elk jaar in november komt er een boek uit met de beste records in de wereld. Je kan het voor een paar tientjes kopen en onder de kerstboom leggen. Dat geeft mensen een beetje houvast in deze donkere tijden. Mijn zoon kruipt niets voor niets elke dag achter zijn computer om de verrichtingen van zijn YouTube vriend Floris te volgen, wij oudjes stemmen af op het Journaal en om 21 uur begint Ajax.  

Conclusie
Bedenk gewoon iets leuks als bedrijf of ondernemer omdat het kan, dat zou een prima tip kunnen zijn natuurlijk. Ga lekker een uurtje wandelen met een collega of met een andere ondernemer en de volgende dag moet je het idee verplicht uitvoeren.

Misschien is dat wel een veel beter idee dan contentmarketing met al dat gedoe met bierviltjes. Mevrouw Ten Kate zong het al; daar krijg je rode wangen van.

Avatar

Door Bas Hakker