Vlogs
Daniel Bellinga en zijn vrouw Fara gaven voor 2012 al trainingen voor een gezonde lifestyle. Om die trainingen een boost te geven, begonnen ze samen SlankenFit.tv, een YouTubekanaal met instructiefilms. Inmiddels hebben ze ongeveer 15 miljoen views per maand, maar die aantallen haalden zij destijds echt niet. Het was hard werken en de views kwamen niet vanzelf. Na een tijdje werd zoon Luan geboren en Daniel en Fara besloten een video te maken van een bezoekje aan een zwembad. Die vlog werd heel goed bekeken, zelfs een stuk beter dan de gemiddelde coachingvlog. ,,Het was helemaal niet onze bedoeling om geld te verdienen of zoiets, maar het was puur ter ondersteuning van de andere vlogjes.’’ De rest is geschiedenis; inmiddels runt de familie familievloggers.nl op YouTube waar een vijftal kanalen onder valt.

Succes op YouTube
Uit het verhaal van De Bellinga’s kun je concluderen dat een eigen YouTubekanaal voor veel ondernemers uitkomst kan bieden. Niet alleen kun je via YouTube wat geld verdienen aan de views en aan de inkomsten uit sponsors, maar je kunt de handel die je verkoopt ook een flinke impuls geven. Daniel Bellinga is het daar trouwens niet helemaal mee eens. ,,Vergeet niet dat wij al ons hele leven aan het filmen en editen zijn. Juist omdat we dit altijd al deden, vormen we een goed team, maar je kan die intentie niet nabootsen. En de kijker voelt direct aan of we er wat mee verdienen, die filtert die onoprechtheid er direct uit. Je moet het dus niet doen voor het geld, maar omdat het bij jouw missie past als ondernemer.’’

Format
Bellinga ziet twee belemmeringen voor ondernemers om succes te hebben met een eigen YouTubekanaal. De eerste heeft alles met het format te maken. ,,Wij hebben van alles geprobeerd – ook veel instructievideo’s – en het blijkt dat mensen vooral naar YouTube kijken ter ontspanning. Je moet dus een format bedenken waarin mensen zich herkennen en niet te snel met zakelijke informatie komen. Het zakelijke moet nooit de basis zijn.’’
Bloed, zweet en tranen
De tweede factor die een rol speelt, is de hoeveelheid bloed, zweet en tranen die er in een video zit. Bellinga: ,,Mensen zeggen wel eens: jullie hebben geluk gehad, maar dat is niet het geval. Wij filmen wat overdag en ’s avonds zijn we allebei nog een uurtje of zes bezig om alles te editen en op social media te plaatsen. We hebben de afgelopen vier jaar 3000 filmpjes geplaatst, dus reken maar uit hoeveel tijd daarin zit. En in de eerste drie, vier jaar dat we het deden, leverde het echt helemaal niets op, daar ben ik heel eerlijk in.”

Bevlogenheid
,,Nu zie je misschien de miljoenen views en wordt er een berekening gemaakt van de inkomsten, maar die beginfase wordt nog wel eens vergeten”, gaat Bellinga verder. ,,Het is geen roze wolk. Mensen beginnen nu hiermee zodat ze hun baan kunnen opzeggen, maar dat moet niet de intentie zijn. Je moet beginnen vanuit een soort bevlogenheid en de rest volgt. Wij geloven in lifecoaching en de dagelijkse vlog hoort daarbij. Wij denken altijd na over onze achterban: wat vinden zij inspirerend om te zien? Wij willen iets meegeven met onze echtheid, bijvoorbeeld de bevalling van mijn vrouw.’’

Zichtbaarheid vergroten
Wat wel kan helpen is dat zo’n kanaal je bekendheid geeft, legt Naomi Vlietman, onderneemster, marketingexpert en bedenker van zakenmeisje.nl, uit. De vraag aan haar was: zou Daniel Bellinga op zakelijk gebied baat kunnen hebben bij de vlogs? Hij is immers nog steeds ondernemer. ,,Hij moet zichtbaar zijn bij zijn doelgroep en een connectie met hen maken. Door met zijn YouTube-kanaal mensen een kijkje in zijn leven te geven werkt hij aan zijn personal branding.’’ Vlietman legt uit wat de voordelen zijn als mensen iets meer van je weten. ,,Klanten willen weten met wie ze zaken doen, ze willen weten wie de persoon achter het bedrijf is. Kunnen zij zich met die persoon identificeren dan zijn ze sneller geneigd om iets van hem te kopen. Door dagelijks zijn vlogs te kijken krijgen ze een band met hem. Ze krijgen het idee dat ze hem echt kennen. Van wie koop jij sneller iets? Van een onbekende of van iemand die je kent en die je graag mag?’’

Customer journey
Vlietman vertelt over John Jantsch die een model ontwikkelde waarin hij zeven fasen van een zogenoemde customer journey beschrijft; know, like, trust, try, buy, repeat, refer. ,,Bij iemand aanbellen en gewoon zeggen; ‘what’s up droomklant? Dit product is perfect voor jou, trust me, koop het nu!’ werkt niet meer. Niet iedereen zal nu ‘de deur voor hem open doen’ – oftewel, zijn video’s kijken – maar zijn doelgroep wel. En dat zijn uiteindelijk de mensen die je wil bereiken. Door via zijn vlogs een band met zijn doelgroep op te bouwen gaan ze hem vertrouwen en kan hij zijn producten aan ze verkopen.’’

Lees meer:
Zo verdienen de 10 rijkste YouTubers miljoenen, en dit kun jij van ze leren

Familievloggen
Wat doen de Bellinga’s (Daniel, Fara, Luan, Lucilla, Luxy) om dit vertrouwen een beetje op te bouwen? Nou ja, het is dus gewoon een familie en dat laten ze zien. Ze filmen het leven van een normale familie; hoe de kinderen naar bed gaan, in bad gaan en soms een lekker potje bowlen bij Landal. Wat De Bellinga’s hebben gedaan, is denken als filmmakers, als romanschrijvers. Dat is een goede tip voor ondernemers met YouTube-ambities omdat het gaat over massa, over verdienmodellen.

Duidelijk verhaal
Via lifecoaching bereikten de Bellinga’s een bepaalde doelgroep met een duidelijk maximum, maar via het familievloggen werd het bereik groter. Stel dat jij de beste appeltaartenbakker bent van Nederland. Dan kun je natuurlijk in een video vertellen welke appels je gebruikt en hoeveel suiker er een taart gaat maar dat levert geen massa op. Er zit namelijk geen verhaal in. Maar als je nu jouw appeltaart elke week naar een eenzame oudere brengt en je praat een uurtje met zo’n oudere, dan heb je opeens een format. Je moet dus denken als een tv-maker en zo hebben de Bellinga’s dat ook aangepakt: instructievideo’s over een gezond leven zijn geen verhaal, maar een aflevering waarin je aan kinderen vertelt dat de oma van Daniel is overleden is dat wel.

YouTubende ondernemers
Wat zou Naomi voor tips geven aan ondernemers met YouTube-plannen? Het is vooral belangrijk dat je een duidelijke doelgroep en een doel voor ogen hebt. ,,Zorg ervoor dat de video’s altijd bij jouw doelgroep aansluiten en ze in hun behoefte voorziet. Hebben ze vragen? Geef dan antwoord op die vragen. Willen ze vermaakt worden? Dan zorg je voor entertainment. Het draait uiteindelijk niet om jou, maar om je (toekomstige) klant. Zorg dat je altijd waarde levert. Als je dat doet geef je mensen een reden om jouw video’s te kijken, om zich op jouw kanaal te abonneren en om uiteindelijk wellicht zelfs iets bij jou te kopen.’’

Wat ondernemers leren van de Bellinga’s
Natuurlijk zullen niet alle ondernemers zich geroepen voelen om met hun familie te gaan vloggen, maar je kunt wel wat leren van de Bellinga’s. Zo is regelmaat belangrijk, altijd stipt op tijd posten (de Bellingavideo verschijnt elke ochtend om 6 uur), maar het is vooral goed om een duidelijk format te hebben. Er moet een vertrekpunt zijn, een missie en daaraan moeten alle filmpjes voldoen. Het gaat om de herkenbaarheid, eten met jonge kinderen is niet gemakkelijk en kijkers herkennen zich daar in. Het format van ‘geloof, hoop en liefde’ bewaken ze ook met hart en ziel.

App
Daniel Bellinga: ,,We worden voor veel dingen gevraagd omdat we veel views hebben, maar wij willen juist dat onze kinderen en later weer hun kinderen met veel plezier terugkijken op deze tijd. We willen een soort ‘legacy’ nalaten. Wij hebben nu de prijs voor beste vlog in de Benelux gewonnen en daarmee komen we bij programma als RTL Late Night binnen, maar we blijven wel gewoon onszelf. Juist omdat het echt is, gaan mensen ons bekijken.’’ Iets teruggeven aan de kijkers hoort daar trouwens ook bij. Zo hebben ze een app bedacht waarbij kijkers een virtuele rol krijgen en op 1 september vindt er weer een Meet & Greet plaats waarbij fans de Bellinga’s kunnen ontmoeten.

Geen kopie
De boodschap voor ondernemers is dus: ga het vooral proberen, maar besef dat het keihard werken is om er iets moois van te maken. ,,Kijk, voor ons is YouTube toevallig iets dat helemaal past bij onze passie en droom, maar dat is voor andere mensen misschien wel heel anders. Ga niet het succesmodel van een ander copycatten. Dat werkt gewoon niet, want de kijker ziet direct wanneer je iets nadoet. Wij zeggen: ga niet leven vanuit iemand anders’ mandje, maar ga in je eigen kracht staan. Ga dat maar eerst eens uitzoeken voordat je doet wat een ander bedenkt. Alleen als je er helemaal voor gaat, kan je de kracht opbrengen om het lang vol te houden. Dat is wat je moet doen op YouTube.’’