De ontdekking van Goldband
Hoe zorg je ervoor dat mensen jou leren kennen als maker en ondernemer? Dan zul je een beetje fans moeten krijgen. Toevallig werd ik afgelopen winter een beetje fan van de band Goldband, maar hoe verliep dat proces precies?
Een maand of drie geleden appte ik een gast van de radio die veel verstand heeft van muziek over iets anders. Of hij wilde meewerken aan een interview voor onze podcast want hij presenteert een voetbalpodcast en is een groot Ajax-supporter. Dat leek hem een prima idee, maar op de dag die ik voorstelde had hij andere plannen. ‘Dan zit ik hopelijk in Paradiso bij Goldband’.
Een paar dagen later zat ik om een uur of zeven te zappen. Ik ben een beetje klaar met de voorspelbare talkshows, maar wilde even weten hoe M het zou doen. Ze hadden een item over muziek en daar zat de zanger van Goldband te shinen. Hij vertelde iets over de Coronaperiode doorkomen en ik zag een nummer van zijn band voorbijkomen. Was dat niet die band waar die grappige jonge presentator heenging? Leuk, ik vind Nederlandstalige hiphop meestal wel aardig, luister regelmatig naar Boef en De Jeugd als ik een stukje ga fietsen of lopen.
Niet meer aan gedacht verder totdat ik op een verveeld moment aan het rondstruinen was op Instagram: foto’s van die aardige muziekgast die in Paradiso was bij Goldband. ’s Middags stapte ik op mijn fietsje om een rondje te rijden terwijl ik naar het laatste album luisterde van Goldband. Voordat ik ging douchen, keek ik bij 3 voor 12 nog even naar een leuk interview met de mannen over het ontstaan van de band. Ze werkten allemaal in een Haagse popzaal en besloten op een dag zelf muziek te maken. Goed verhaal, goede muziek, ik was fan.
Het funneltje
Wat gebeurde er in het proces van mijn ontdekking van Goldband qua marketing? Dan moet ik eerst even het funneltje uitleggen aan jullie, een trechter dus. Dat is een manier waarop je wordt verleid om iets te kopen; eerst moet je iets leuk vinden, dan ga je het kopen en dan blijf je fan. Je kunt het vergelijken met het moment dat je een cafeetje inloopt. Je ziet een leuk meisje staan en denkt; wat een leuk meisje. Als je elkaar een beetje aankijkt, kan je een leuk gesprekje beginnen. Als dat een beetje klikt dan volgt er misschien een eerste date en nog eentje en later krijg je kinderen en ga je trouwen.
Als jij iets te verkopen hebt dan is het handig om daar een beetje rekening mee te houden. Als ze jou nog niet zo goed kennen, moet je uitleggen wie je bent en zo kan je steeds een beetje intensiever contact opbouwen. Je moet ervoor zorgen dat je in elke fase, van de eerste kennismaking tot de fase na het kopen, iets aanbiedt zodat mensen jou rustig leren kennen. Wat er bij Goldband gebeurde is bijzonder; die gast via de app was eigenlijk een ambassadeur, iemand die dus, om naar dat voorbeeld in de kroeg terug te keren, zei: kijk daar heb je Marieke, hele leuke meid. Als je die vriend een beetje hoog hebt zitten dan zul je daar eerder naar luisteren dan naar iemand die er geen verstand van heeft.
Wat je dus moet doen als kleine ondernemer of freelancer is ervoor zorgen dat je goede ambassadeurs hebt, mensen die jou aanbevelen bij anderen. Dat doe je door een relatie met die ambassadeurs aan te gaan; je moet ook eens wat aardigs voor hen doen. Ik probeer dat bijvoorbeeld te doen door mensen een beetje te helpen. Kortom, dikke tip: organiseer een beetje ambassadeurs die in hetzelfde vakgebied zit en die jou dus verder kunnen helpen. Voor je het weet ben jij de nieuwe Goldband en gaan mensen jou met heel veel plezier volgen.