De boomhuttenkoning
Kennen jullie het bijzondere ondernemersverhaal van Pete Nelson al? In 1987 trouwde hij met zijn vrouw Judy en verhuisde naar Seattle. Naast zijn baan in loondienst als timmerman bouwde hij boomhutten in de bossen. Om een beetje publiciteit te genereren voor die ‘side business’ maakte hij koffietabelboeken, je weet wel…van die dikke boeken met mooie grote plaatjes. Om de zoveel jaar liet hij daarin zijn werk zien en dat leverde natuurlijk weer nieuwe klanten op.
Geduld
Het boomhuttenbedrijf ging pas echt lopen toen hij in 2010 werd benaderd door tv-zender Animal Planet om een tv-serie te maken rond het familiebedrijf. Het programma ‘Treehouse Masters’ liep 11 seizoenen en het maakte van het bedrijf echt volwassen business. Ze bouwden in die periode zo’n 20 boomhutten per jaar die gemiddeld 275.000 dollar kosten. Niet alleen het aantal boomhutten ging omhoog, maar een andere tak van de business werd ook groter: de hospitality bijvoorbeeld. In 2006 opende hij zes verhuurboomhutten in Fall City waarvoor je 300 dollar per nacht betaalt. Ze bedachten ook ‘Treehouse Utopia’ in Texas Hill Country wat bestaat uit vier boomhutten. Het bedrijf rond Masters is echt groot geworden; zijn hele familie werkt erin en er is een grote ploeg van timmermannen, projectmanagers en designers.
Vertrouwen opbouwen
Zo’n bedrijf in boomhutten is natuurlijk perfect voor een goed contentplan. Je kan via de verhalen die je vertelt een publiek opbouwen dat eventueel wel eens interesse kan hebben in het bouwen van zo’n boomhut. Het werkt als dat bekende funneltje wat ze vaak gebruiken als term in de marketingwereld. Je wordt verleid om iets te kopen door eerst een vrijblijvende tv-serie te kijken, daarna koop je nog eens een boek voor een relatief klein bedrag en zo kom je steeds meer in de buurt van de grote aankoop van 275.000 dollar. Door in de content te laten zien dat je levert, bouw je vertrouwen op. Blogs, video en podcasts zijn een goede manier om dat vertrouwen op te wekken. Je ziet en hoort de mensen en hun expertise en denkt: als ik het bij hen regel dan komt het goed.
Ilja Gort snapt dat ook zo goed; natuurlijk vertelt hij wel eens iets over de druiven, de hoeveelheid zon en de oogst, maar als reclameman weet ie ook dat het niet alleen gaat om de techniek. Je koopt een fles wijn van iemand die verstand heeft van wijn, maar ook van een betrouwbare gast. Naarmate een product duurder is en complexer dan speelt dat vertrouwen een grotere rol. We hebben het toch wel eens over die Marcus Sheridan gehad van River Pools? Die zwembaden verkocht door er blogs over te schrijven en video’s over te maken. Als hij daar zo uitgebreid over schrijft dan denk je toch: het komt wel goed met mijn zwembad!
Dat vertrouwen is natuurlijk essentieel als je gaat bloggen, video’s maken of podcasts gaat maken. Je moet als maker weten waarover je praat en ook duidelijk maken dat je de kijkers, luisteraars en lezers echt verder kan helpen op dat specifieke terrein. Dat ‘helpende’ is echt wel iets wat je kan leren van Nelson!