Contentmarketing voor iedereen

Uit pure nieuwsgierigheid heb ik me een jaartje of anderhalf geleden op contentmarketing gestort. Ik zag veel gerommel op dat vlak om me heen (‘fiets deze gast nog even in je verhaal, hij heeft betaald’), werk bij een leuke marketingwebsite en bovendien heb ik ooit marketingcommunicatie gestudeerd. Ik bezocht wat congressen, omarmde de podcasts van Joe Pulizzi en interviewde voor Frank.news allerlei slimme mensen die verstand hebben van dit vak. Mijn persoonlijke doel was om te ontdekken of dit vakgebied iets voor mij was, of ik een meerwaarde zou kunnen hebben door content te koppelen aan marketing. Een missie die gezien mijn achtergrond eigenlijk heel logisch is.

De aangehaalde interviews waren leerzaam, maar soms maakte het me ook wat ongemakkelijk. Het ging allemaal over ‘imago’s’, ‘thought leadership’ en ‘authority’. Vooral op contentmarketingcongressen kreeg ik een beetje het gevoel van 20 jaar geleden toen ik de marketingwereld ‘ontvluchtte’. Het is een beetje een wereldje met wat lucht erin. Ze hangen hun fietsen in hun piepkleine Amsterdamse appartementen en banjeren jarenlang veilig rond in een wereld vol ‘programmatic’, ‘inbound’ en ‘datapoints’. Ik miste het Rotterdamse sausje in de contentwereld, de praktijk.

En toen ontdekte ik Marcus Sheridan die contentmarketing koppelde aan leads, aan spulletjes verkopen. Hij bedacht slimme, goede content voor zijn slechtlopende zwembadbedrijf en de verkoopcijfers schoten omhoog. Hoe vaker mensen ‘langskwamen’ op de site hoe interessanter het werd voor Sheridan om een afspraak met hen te maken. Sheridan, ook bekend als The Pool Guy werd gelukkig later The Sales Lion en op zijn podcast vertelt hij over de inzet van contentmarketing voor keukenverkopers, freelancers en start-ups. Hij houdt een vurig pleidooi voor:

  1. Gebruik van slimme analysetools;
  2. Koppeling van verkoopmensen aan de content;
  3. Niet te lang nadenken over content, maar gewoon doen;
  4. Geen angst dat de internetpolitie je afstraft omdat je een verhaal maakt met de 7 redenen om content te maken;
  5. Goed checken waar mensen vragen over hebben en daar content over maken;

Site Footer

Sliding Sidebar