Overdag stuukte den Broabantse volkszanger Jan Biggel muurtjes om zijn geld te verdienen… en ’s avonds struinde hij de kroegen af om zijn nummertjes te zingen.
Dat leek lange tijd zijn leven totdat hij in 2020 iets bijzonders deed. Hij besloot een Nederlandse variant te maken van het nummer ‘To whom it concerns van Chris Andrews uit 1965. ‘’Dat liedje zat altijd in mijn hoofd.’’ In een half uurtje schreef hij het nummer ‘Ons moeder zeej nog’ dat gaat over iemand die dingen doet die niet zo handig zijn, maar wel leuk. Het nummer werd in 2020 uitgebracht, maar er gebeurde vrij weinig mee. Totdat in 2021 het nummer steeds vaker onder TikTok-filmpjes werd geplaatst als meme. Als iemand een video van een domme actie plaatste dan zat vaak ‘Ons moeder…’ eronder. De rest is geschiedenis. Er kwam een special versie van het nummer en de clip werd miljoenen keren bekeken op YouTube.
Grote man van het carnaval
Biggel werd de grote man van het opgeleefde carnaval in 2022 en trok van zaal naar zaal en van feestplein naar feestplein. Dat ging zó goed dat de 57-jarige zijn baan als stukadoor opzegde, hij had van zijn hobby zijn beroep gemaakt. Het is verleidelijk om naar aanleiding van zijn verhaal een blog te schrijver in de categorie ‘wat je kan leren van het marketingsucces van Jan Biggel’, maar dat zou een kort blogje worden. Zoiets: op een dag had Jan Biggel geluk dus als ondernemer, coach of journalist kun je daar verder niet zoveel mee.
Hoewel.
Toevallig heb ik vaak verhalen gemaakt over soortgelijke doorbraken (want ze fascineren me mateloos) en er is wel een soort constante factor, namelijk dat die artiesten allemaal een team om zich heen hadden met een luipaard-op-de-tak-mentaliteit (thanks Rode Lantaarn voor de metafoor). De artiesten die doorbraken (ik sprak bijvoorbeeld Mart Hoogkamer een tijdje terug hierover) waren niet hele dagen bezig met het lanceren van een hit, maar ze waren er wel klaar voor toen de omstandigheden om actie vroegen. Natuurlijk moet je steeds weer een goed nummer maken met een duidelijk verhaal en die op Spotify en YouTube knallen. Daarna struin je de radiostations af en maak je een praatje met de dj’s, maar het gaat dus om de fase erna. Zo’n meme met TikTok-video’s kun je natuurlijk lekker aan je voorbij laten gaan, maar de luipaard op de tak is dan juist scherp: ff melden op je eigen socials, een speciale versie maken, snel een persbericht dat het nummer viral gaat en de agenda leegmaken voor Delfzijl-Zuid, Kudelstraat en Rijswijk.
Nee, je weet nooit of je een finale wint, maar als er goed getraind is, de tactische varianten zitten in ieders hoofd en iedereen heeft lekker geslapen dan maak je meer kans. Als een luipaard op de tak moet je op je prooi duiken en dat heeft Biggel met zijn team gedaan.
Zo werkt dat ook voor jullie natuurlijk; je weet nooit of je boek, video, podcast of blog een grote hit gaat worden. Dus zorg voor een goed format, investeer een beetje in de vormgeving en zorg dat ie lekker op de juiste plekken staat en bouw rustig een publiek op. En ja, áls er dan iets gebeurt waardoor het aanslaat dan moet je je feestpak in de kast hebben liggen en in de auto stappen.